Επιπτώσεις στην οικονομία της Ολλανδίας από την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία
Α. Δέσμη μέτρων για μετριασμό συνεπειών αύξησης τιμών ενέργειας και πληθωρισμού
i ) Αύξηση εφάπαξ ενεργειακού επιδόματος για χαμηλά εισοδήματα
Ανακοινώθηκε αύξηση του εφάπαξ «ενεργειακού» επιδόματος από 200 € ανά νοικοκυριό σε 800 € με στόχο τον μετριασμό των συνεπειών για άτομα χαμηλού εισοδήματος
i ) Μείωση ΦΠΑ στην ενέργεια και ειδικών φόρων κατανάλωσης σε βενζίνη και ντίζελ
Η ολλανδική Κυβέρνηση θα προβεί σε μείωση ΦΠΑ στην ενέργεια (φυσικό αέριο και ηλεκτρική ενέργεια) από 1η Ιουλίου τ.έ. και για διάστημα έξι μηνών από 21% σε 9%. Ως αποτέλεσμα αυτού του μέτρου, ο λογαριασμός ενέργειας (για νοικοκυριό με μέση κατανάλωση) θα μειωθεί κατά 140 € περίπου το εξάμηνο. Επιπλέον, η Κυβέρνηση σχεδιάζει μείωση ειδικού φόρου κατανάλωσης σε βενζίνη και ντίζελ κατά 21% από 1ης Απριλίου 2022 έως το τέλος του έτους, ήτοι μείωση 17,3 λεπτών ανά λίτρο για την βενζίνη και 11,1 λεπτών για το ντίζελ.
iii) Αύξηση κονδυλίου για μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας για τα νοικοκυριά
Τον Δεκέμβριο 2021, το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε διάθεση κονδυλίου 150 εκ. € για νοικοκυριά ώστε να καταστούν πιο βιώσιμα ενεργειακά. Σε αυτό προστίθεται επιπλέον κονδύλι 150 εκ. € για λήψη επιπλέον μέτρων εξοικονόμησης ενέργειας.
iv) Ανάκτηση κόστους
Η δέσμη μέτρων ύψους 2,8 δισ. € έχει επιπτώσεις στον προϋπολογισμό. Η ολλανδική Κυβέρνηση αποδίδει σημασία στην διασφάλιση της ορθής κάλυψης των μέτρων ώστε νε μην «περάσει ο λογαριασμός» στις επόμενες γενιές. Μεταξύ άλλων, θα κάνει χρήση των επιπλέον εσόδων από το φυσικό αέριο καθώς και κεφάλαια από το αποθεματικό προσαρμογής του Brexit ύψους 364 εκ. €.
Β. Το ενδεχόμενο στασιμοπληθωρισμού ανησυχεί τον επιχειρηματικό κόσμο της χώρας
Ο επιχειρηματικός κόσμος της Ολλανδίας αναμένει οικονομική κρίση ως αποτέλεσμα, μεταξύ άλλων, της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία. Εκπρόσωποι της Ένωσης Εργοδοτών της Ολλανδίας (VNO-NCW) και της Ολλανδικής Ένωσης Μικρο-μεσαίων Επιχειρήσεων (MKB-Nederland) δήλωσαν ότι είναι πλέον ορατό για την οικονομία της χώρας σενάριο στασιμοπληθωρισμού που παραπέμπει στη δεκαετία του 1970. Ωστόσο ο Πρωθυπουργός της χώρας, θεωρεί εν λόγω σενάριο ως υπερβολικά απαισιόδοξο καθώς, όπως ο ίδιος υποστηρίζει, η ολλανδική οικονομία σημειώνει πολύ καλές επιδόσεις.
Ο Ολλανδός Πρωθυπουργός ωστόσο παραδέχεται ότι η αγοραστική δύναμη το τρέχον έτος θα σημειώσει πτώση αν και αναμένεται να σημειώσει θετικό πρόσημο τον επόμενο χρόνο. Για τον λόγο αυτόν η Κυβέρνησή ετοιμάζει δέσμη επιπρόσθετων μέτρων για οικονομική ενίσχυση των χαμηλών εισοδηματικών στρωμάτων (βλ. σχετικές παραγράφους παρόντος εγγράφου). Το Κεντρικό Γραφείο Σχεδιασμού (CPB) της χώρας αναμένει ότι η αγοραστική δύναμη θα μειωθεί κατά 3%, εν μέρει λόγω της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία.
Ρεκόρ τιμής βενζίνης – Η Ολλανδία βρίσκεται στην κορυφή ως προς τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης
Τα ολλανδικά ΜΜΕ αναφέρουν ότι σε καμία άλλη χώρα στην Ευρώπη οι τιμές βενζίνης δεν είναι τόσο υψηλές όσο στην Ολλανδία ούτε επιβάλλεται τόσο μεγάλος ειδικός φόρος κατανάλωσης στα καύσιμα. Συγκεκριμένα σε ό,τι αφορά τις τιμές των καυσίμων, στις 12τ.μ. η εθνική προτεινόμενη τιμή λιανικής από τις μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες για ένα λίτρο βενζίνης Euro95 ήταν 2,46 € (έναντι 2,50 € στις 10.τ.μ.). Σημειώνεται ότι η προτεινόμενη λιανική τιμή ισχύει κυρίως κατά μήκος των εθνικών οδών, ενώ στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο η τιμή ενός λίτρου βενζίνης είναι περίπου 10 με 20 λεπτά φθηνότερη. Η μικρή μείωση που καταγράφηκε συμπίπτει με ανακοίνωση της Κυβέρνησης για μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης στα καύσιμα καθώς και του ΦΠΑ στην ενέργεια προκειμένου να αντισταθμιστεί η πτώση της αγοραστικής δύναμης (βλ. σχετικές παραγράφους παρόντος εγγράφου).
Με τα σημερινά δεδομένα, το ένα τρίτο της τιμής ενός λίτρου βενζίνης αντιστοιχεί σε ειδικούς φόρους κατανάλωσης. Έτσι στην προτεινόμενη λιανική τιμή των 2,46 ευρώ ανά λίτρο, το ολλανδικό δημόσιο κερδίζει περίπου 82 σεντς, ποσό υπερδιπλάσιο σε σύγκριση με τον μέσο όρο ΕΕ, ο οποίος ανέρχεται στα 36 σεντς ανά λίτρο. Επιπλέον, τόσο η βασική τιμή της βενζίνης όσο και ο ειδικός φόρος κατανάλωσης υπόκεινται σε ΦΠΑ 21%, κάτι το οποίο στην πραγματικότητα σημαίνει φόρο επί του φόρου. Με τη μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης, η νέα προτεινόμενητιμή λιανικής βενζίνης στις εθνικές οδούς θα διαμορφωθεί στα 2,26 € ανά λίτρο και του ντίζελ στα 2,21 €.
Γ. Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία ασκεί πίεση στους Ολλανδούς κατασκευαστές σούπερ γιοτ Ο εξειδικευμένος ιστότοπος SuperyachtTimes αναφέρθηκε σε σημαντικό πλήγμα που επιφέρει η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία σε τέσσερα μεγάλα ολλανδικά ναυπηγεία που κατασκευάζουν σούπερ γιοτ και συγκεκριμένα στα DamenYachting (Amels), Oceanco, Feadship και HeesenYachts. Επισημαίνει ότι οι Ρώσοι πελάτες αντιπροσωπεύουν το 13% των παγκόσμιων πωλήσεων γιοτ άνω των 40 μέτρων καθώς και ότι Ρώσοι ολιγάρχες κατέχουν το 9% όλων των σούπερ γιοτ παγκοσμίως. Εν λόγω ιστότοπος αναμένει ότι η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, οι διεθνείς κυρώσεις, το πάγωμα των οικονομικών περιουσιακών στοιχείων των Ρώσων ολιγαρχών από τις δυτικές κυβερνήσεις, η παράλυση των διεθνών πληρωμών για τη Ρωσία, η κατάρρευση των ρωσικών χρηματιστηρίων και η ισχυρή υποτίμηση του ρουβλίου θα έχουν σημαντικό αντίκτυπο στον συγκεκριμένο κλάδο, όπου πρωτοστατούν τα ολλανδικά ναυπηγεία
Πηγή: https://agora.mfa.gr