Αυτό είναι το νομοσχέδιο για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων. Κατατέθηκε σήμερα στην Βουλή
Α. Με τις προτεινόμενες διατάξεις θεσπίζεται εξωδικαστικός μηχανισμός για τη ρύθμιση χρηματικών οφειλών προς τον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Ειδικότερα:
1. Προσδιορίζονται σε σχέση με το ανωτέρω σχέδιο νόμου:
α. ο σκοπός καθώς και οι όροι που χρησιμοποιούνται για τις ανάγκες του, στους οποίους περιλαμβάνονται οι όροι «οφειλές προς το Δημόσιο» και «οφειλές προς τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης» (Φ.Κ.Α.) που εννοούνται ως οι βεβαιωμένες, κατά την 31 Δεκεμβρίου 2016, οφειλές προς τα ανωτέρω, με τις προσαυξήσεις ή τους τόκους εκπρόθεσμης καταβολής κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης υπαγωγής στον μηχανισμό.
β. το πεδίο εφαρμογής του αναφορικά με τα πρόσωπα που δικαιούνται να υπαχθούν στον μηχανισμό καθώς και τις προς ρύθμιση οφειλές, με τις κατά περίπτωση προϋποθέσεις.
γ. τα κριτήρια επιλεξιμότητας οφειλέτη για την υπαγωγή του στον μηχανισμό. (άρθρα 1-3)
2.α. Καθορίζεται η διαδικασία υπαγωγής οφειλετών στον μηχανισμό μέσω υποβολής, έως την 31η Δεκεμβρίου 2018, αίτησης ηλεκτρονικά στην Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (Ε.Γ.Δ.Ι.Χ.), από την οποία διορίζεται συντονιστής της διαδικασίας από το μητρώο συντονιστών που τηρείται στην Ε.Γ.Δ.Ι.Χ.
β. Προβλέπεται ότι:
– οι συνοφειλέτες συνυποβάλλουν υποχρεωτικά την ανωτέρω αίτηση κατά τα ειδικώς οριζόμενα, εκτός εάν συνοφειλέτης είναι το Ελληνικό Δημόσιο (Ε.Δ.), το Εθνικό Ταμείο Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης (Ε.Τ.Ε.ΑΝ. Α.Ε.) καθώς και οποιοσδήποτε άλλος φορέας του δημοσίου τομέα που έχει χορηγήσει εγγύηση για δάνεια οποιουδήποτε είδους, οπότε η διαδικασία προχωρά ως εάν η αίτηση έχει συνυποβληθεί,
– το Ε.Δ., οι Φ.Κ.Α. ή άλλο ν.π.δ.δ. περιλαμβανομένων των ο.τ.α. ή χρηματοδοτικών φορέων μπορούν ως πιστωτές να κινήσουν τη διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών κατά τα ειδικώς οριζόμενα.
γ. Προσδιορίζονται το περιεχόμενο και τα δικαιολογητικά που συνοδεύουν υποχρεωτικά την αίτηση, ενώ παρέχεται εξουσιοδότηση για τον καθορισμό και νέων δικαιολογητικών ως υποχρεωτικών ή την τροποποίηση υφιστάμενων από τους συναρμόδιους Υπουργούς. (άρθρα 4-6)
3. Περιγράφονται όλα τα επιμέρους στάδια της διαδικασίας που ακολουθείται έως την περίπτωση υπογραφής σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών. (άρθρα 7-8)
4. Τίθενται υποχρεωτικοί κανόνες στο πλαίσιο διαμόρφωσης του περιεχομένου της σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών που υπογράφεται μεταξύ οφειλέτη και πιστωτών. Προβλέπεται ιδίως, υπό τις αναφερόμενες προϋποθέσεις, ότι:
Για τον υπολογισμό των ποσών και των τυχόν άλλων ανταλλαγμάτων διανομής μεταξύ των πιστωτών, από τις απαιτήσεις αυτών αφαιρείται προηγουμένως, μεταξύ άλλων, ποσοστό ενενήντα πέντε τοις εκατό (95%) των απαιτήσεων του Δημοσίου από πρόστιμα που έχουν επιβληθεί από τη φορολογική διοίκηση και ποσοστό ογδόντα πέντε τοις εκατό (85%) των απαιτήσεων του Δημοσίου και των Φ.Κ.Α. από προσαυξήσεις ή τόκους εκπρόθεσμης καταβολής.
Τα ανωτέρω ποσά συνυπολογίζονται στη διανομή μόνο στην περίπτωση και κατά την έκταση που το επιτρέπει η ικανότητα αποπληρωμής του οφειλέτη και αποπληρώνονται, εν όλω ή εν μέρει, μόνο εφόσον έχουν αποπληρωθεί πλήρως οι λοιπές απαιτήσεις των πιστωτών, ενώ σε αντίθετη περίπτωση διαγράφονται μετά την ολοσχερή εξόφληση όλων των οφειλών με βάση τη σύμβαση αναδιάρθρωσης.
Με τη σύμβαση μπορεί να ρυθμίζεται το δικαίωμα πιστωτή να εγγράψει υποθήκη, προσημείωση υποθήκης ή ειδικό προνόμιο σε περιουσιακά στοιχεία του οφειλέτη ή των συνοφειλετών για εξασφάλιση των ρυθμιζόμενων με τη σύμβαση απαιτήσεων.
Οι εγγυήσεις του Ε.Δ. υπέρ πιστωτικών ιδρυμάτων, του Ε.ΤΕ.ΑΝ. Α.Ε., καθώς και οποιουδήποτε άλλου φορέα του δημόσιου τομέα που έχει χορηγήσει εγγύηση για δάνεια οποιουδήποτε είδους, ακολουθούν τις απαιτήσεις υπέρ των οποίων χορηγήθηκαν, όπως οι απαιτήσεις αυτές ρυθμίζονται με τη συμφωνία. Εφόσον η συμφωνία αναδιάρθρωσης δεν τηρηθεί από τον οφειλέτη, οι ανωτέρω φορείς ευθύνονται μόνο για την καταβολή του αντίστοιχου εγγυημένου ποσοστού του ανεξόφλητου κεφαλαίου, σύμφωνα με τους όρους χορήγησης της εγγύησης.
Προβλέπεται η αναστολή της παραγραφής των δικαιωμάτων των πιστωτών κατά του Ε.Δ. ως εγγυητή, καθώς και της οριζόμενης στις οικείες υπουργικές αποφάσεις προθεσμίας υποβολής αιτημάτων κατάπτωσης, από την ημερομηνία υποβολής της σχετικής αίτησης μέχρι τη σύνταξη από το συντονιστή πρακτικού αποτυχίας της διαδικασίας για οποιονδήποτε από τους προβλεπόμενους στον υπό ψήφιση νόμο λόγους ή για όσο χρονικό διάστημα η σύμβαση αναδιάρθρωσης είναι σε ισχύ. (άρθρο 9)
5.α. Αν ο οφειλέτης και οι συμμετέχοντες πιστωτές δεν συμφώνησαν μεγαλύτερη αμοιβή, η αμοιβή του συντονιστή ορίζεται στο ποσό των διακοσίων (200) ευρώ για οφειλέτες που εντάσσονται στην κατηγορία των μικρών επιχειρήσεων και στο ποσό των τετρακοσίων (400) ευρώ για οφειλέτες που εντάσσονται στην κατηγορία των μεγάλων επιχειρήσεων.
β. Αν ο οφειλέτης και οι συμμετέχοντες πιστωτές δεν συμφώνησαν διαφορετικά, τα ανωτέρω ποσά βαρύνουν το μέρος που προκάλεσε την υποβολή αίτησης για έναρξη της διαδικασίας. Σε περίπτωση αντικατάστασης του συντονιστή σύμφωνα με την παρ. 14 του άρθρου 8 (με απόφαση της απόλυτης πλειοψηφίας των συμμετεχόντων πιστωτών μεγάλης επιχείρησης), η αμοιβή τόσο του νέου συντονιστή όσο και του προσώπου που τον συνεπικουρεί βαρύνει τους πιστωτές που τους όρισαν. (άρθρο 10)
…………………………………..
Δείτε την αιτιολογική έκθεση και το σχέδιο νόμου συνημμενα.
Πηγή: www.taxheaven.gr
Σχετικά Αρχεία: